سیم و کابل

تفاوت سیم با کابل چیست؟

تفاوت سیم با کابل چیست؟

تفاوت سیم با کابل چیست؟ - از سال های دور تا به الان هیچ چیز از روند تکامل بی بهره نمانده است که این امر هم در مورد فناوری ساخت سیم نیز صدق می‌کند. از زمانی که برق، مسیر را برای افراد هموار کرد، بشر از سیم و کابل برای برآوردن نیازهای الکتریکی خود استفاده می‌کند. اغلب افراد از اصطلاحاتی مانند سیم و کابل به جای یکدیگر استفاده می‌کنند و در جریان تفاوت سیم با کابل نیستند. با این حال، این‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوتند. اولین راه برای تمایز بین آن‌ها این است که سیم‌ها جزئی از کابل‌ها هستند. سیم‌ها بسیار بیشتر از کابل‌ها استفاده می‌شوند یا دامنه استفاده گسترده‌تری دارند.

 به بیانی ساده‌تر سیم، یک رشته یا گروهی از رشته‌های مواد رسانا مانند مس یا آلومینیوم است. در حالی که کابل از دو یا چند سیم عایق تشکیل شده که در یک عایق محافظت می‌شوند. ساده‌ترین راه برای تشخیص بین این دو این است که سیم معمولاً قابل مشاهده است، اما یک کابل به طور کلی عایق است. در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی تفاوت سیم با کابل، انواع و کاربرد آن در زندگی روزمره بپردازیم.

مقدمه

تفاوتهای-سیم-وکابل

وقتی صحبت از تفاوت سیم با کابل در زمینه‌های برق و ارتباطات به میان می‌آید باید دامنه کاربردی این دو ابزار مورد توجه قرار گیرد. سیم از یک هادی و رسانای جریان الکتریکی تشکیل شده است. انتقال جریان الکتریسیته از یک مکان به مکانی دیگر وظیفه اصلی این تجهیزات است. سیم‌ها در دو جنس آلومینیومی و مسی در بازار موجود می‌باشند. سیم و کابل هر دو حامل جریان الکتریکی هستند و نقش بسیار مهمی را در شبکه‌های برق رسانی و دیگر صنایع ایفا می‌کنند.

کابل چیست؟

کابل-چیست

با شرح کامل کابل، تفاوت سیم با کابل را بیشتر درک خواهید کرد. کابل‌ها، رشته‌های سیم چند رشته‌‌ای هستند که به هم پیچیده شده‌اند تا یک سیم کابل واحد را تشکیل دهند. از دو طرف دارای عایق داخلی و خارجی نیز هستند. چهار نوع کابل وجود دارد که هر نوع کابل با توجه به هدف استفاده، مکانیزم منحصر به فردی دارد. انواع کابل‌ها به شرح زیر است:

کابل جفت پیچ خورده: همان طور که از نام آن مشخص است، یک جفت کابل به یکدیگر تابیده شده و یک کابل واحد را تشکیل می‌دهند.

کابل کواکسیال: توسط یک هادی جامد در داخل و یک لایه بیرونی با فویل تشکیل می‌شود. این کابل در رسانه‌های تلویزیونی، رادیوها و سایر رسانه‌های پخش استفاده می‌شود.

کابل چند رسانا: کابل‌ها به طور کلی به هم متصل می‌شوند تا یک کابل چند هادی تشکیل دهند که در آن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

کابل فیبر نوری: کابل‌هایی هستند که از فیبر ساخته شده‌اند تا جایگزین هادی های فلزی شوند. زیرا پهنای باند آن‌ها از کابل‌های معمولی بیشتر است.

سیم چیست؟

در بالا به توضیح کابل پرداختیم. در این بخش به توضیح اینکه سیم چیست و چه کاربردی دارد خواهیم پرداخت تا به درک کاملی از تفاوت سیم با کابل برسید.  همان طور که قبلاً گفته شد، یک سیم از یک هادی منفرد یا مجموعه‌ای از رشته‌های هادی ساخته شده است که در یک محفظه عایق به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند تا از اتصالات نامطلوب جلوگیری شود.

سیم‌ها عموماً برای حمل و نقل مخابرات و امواج الکتریکی استفاده می‌شوند. و به انواع توپر و رشته‌ای تقسیم می‌شوند. سیم‌های جامد از یک هادی منفرد بلند و سیم‌های رشته‌ای از دو یا چند رشته هادی منفرد که به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند ساخته می‌شوند. سیم‌های جامد به دلیل مقاومت کم معمولاً برای فرکانس‌های بالاتر ترجیح داده می‌شوند، از سوی دیگر، سیم‌های رشته‌ای برای مدت طولانی‌تری دوام می‌آورند و انعطاف‌پذیر هستند.

آدرس:

مشهد - میدان صاحب الزمان پاساژ سبحان - طبقه سوم اداری واحد 312

تلفن: 09157111572

از آنجایی که سیم‌های رشته‌ای گروهی از دو یا چند رشته هستند، بنابراین سطح مقطع بزرگ‌تری در مقایسه با سیم‌های جامد دارند. بر اساس قطر سیم عددی به نام گیج به آن اختصاص داده می‌شود. هر چه عدد گیج بیشتر باشد سیم نازک‌تر خواهد بود. عدد گیج مورد استفاده در لوازم خانگی و دستگاه‌ها 10 و 20 می‌باشد. سیم‌های بزرگ برای کارهای صنعتی استفاده می‌شود و نباید برای لوازم خانگی استفاده شود. چرا که با وارد کردن جریان بیشتر، به فیوز آسیب می‌رساند.

تفاوت‌های اصلی بین کابل و سیم

تفاوت‌های-اصلی-بین-کابل-و-سیم

تفاوت سیم با کابل در این است که کابل‌ها ایمن‌تر از سیم‌ها هستند. زیرا از هر دو طرف عایق می‌باشند. به عبارتی ساده‌تر، می‌توان گفت که سیم‌ها قابل رویت بوده در حالی که کابل‌ها به دلیل عایق بودن قابل رویت نیستند. کابل‌ها نسبت به سیم‌ها دارای استحکام بالاتری هستند. اما در مقایسه با سیم‌ها هزینه بیشتری دارند.

کابل‌ها برای انتقال مخابرات و حمل تکانه‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. در حالی که سیم‌ها در کارهای روزمره خانه برای تامین برق (چراغ‌ها، پنکه‌های سقفی، AC و غیره) و سیگنال‌های مخابراتی استفاده می‌شوند. کابل‌ها نسبت به سیم‌ها ماندگاری بیشتری دارند و این به دلیل عایق بودن کابل‌ها است.

برای مقایسه و درک بهتر تفاوت سیم با کابل آن را به طور خلاصه در جدول زیر ارائه داده‌ایم:

تفاوت‌های اصلی بین کابل و سیم
پارامترهای مقایسه کابل سیم
تعریف کابل‌ها توسط دو یا چند هادی که به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند و از بیرون عایق شده تشکیل می‌شوند. سیم‌ها توسط یک هادی منفرد با یک رشته یا گروهی از رشته‌ها که به دور یکدیگر پیچیده شده تشکیل می‌شوند.
انواع کابل جفت پیچ خورده، کابل کواکسیال، کابل چند هادی و کابل فیبر نوری سیم جامد و رشته‌ای
مزایا استحکام بالا، عایق، برای استفاده در مسافت‌های طولانی ترجیح داده می‌شود. فرکانس بالاتر و مقاومت کمتر، ارزان در مقایسه با کابل
معایب در مقایسه با سیم گران است سیم‌های بزرگ برای کارهای خانه ترجیح داده نمی‌شوند.
کاربردب انتقال مخابرات، تکانه‌های الکتریسیته، حامل برق با فرکانس بالا لوازم خانگی، مقاصد مخابراتی، حمل برق با فرکانس پایین

سخن پایانی

در این مقاله به تفاوت سیم با کابل پرداختیم. همان طور که در بالا اشاره کردیم اصطلاحات سیم و کابل اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شود. اما یکی از راه‌های تشخیص آن‌ها این است که به یاد داشته باشید که کابل‌ها از سیم تشکیل شده‌اند. سیم‌ها همچنین دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند. هنگام استفاده از کابل و سیم باید مراقب باشید تا از هر گونه موقعیت خطرناک جلوگیری شود. قوانینی که برای سیم و کابل اعمال می‌شود این است که

  • سیم‌ها یا کابل‌های آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که همه کابل‌ها و سیم‌ها پلاریزه هستند و دارای بسته‌های ایمنی می‌باشند.
  • سیم‌ها و کابل‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • از قرار دادن سیم و کابل در جایی که به راحتی می‌تواند خطر ساز باشد خودداری کنید.